Azt hiszem, bátran mondhatjuk, hogy az időgazdálkodás a XXI. századi ember mumusa. Már reggel úgy kelünk fel az ágyból, hogy te jó ég már késésben vagyunk, és biztosan nem lesz időnk elvégezni azt a sok mindent, amit mára elterveztünk. Folyamatosan rohanunk magunk után, és csak néhányan ismerik azt az érzést, hogy igen kész vagyok. Mindent megcsináltam ma, amit meg kellett.

Összegyűjtöttem a legfontosabb 5 időgazdálkodási tippet, amellyel ’egy kicsit’ fellélegezhetsz.

  1. Írj listát – 7 perces szabály

Tudom, ez az ami mindenkinek a könyökén jön ki. Írj bevásárló listát, írj feladatlistát a munkahelyeden, otthon a háztartáshoz… Pedig ez mindennek az alapja. A lista.

A sikeres emberek egytől – egyig nagyon komolyan terveznek. Az én nagy kedvencem a 7 perces szabály: minden este/ délután mielőtt befejezned a munkád írj egy listát, hogy mi az a 6-7 dolog (igen csak 6-7, és majd mindjárt mondom miért), amit másnap szeretnél elvégezni. Így már éjszaka a tudalattid is hangolódik ezekre a feladatokra, és nem úgy mész aludni, hogy jajj Istenem, mit is kell holnap még csinálnom, mert az ilyen cikázó gondolatokkal bizony nem kevés értékes időt veszítesz az alvásidődből. Aztán persze másnap tölts el megint 7 percet azzal, hogy átnézed a tegnapi listát, és prioritást állítasz fel.

  1. Túltervezés – 6 feladat / nap elve

Azt hiszem, ami leginkább mindenkire jellemző, hajlamosak vagyunk túltervezni… ha már listát írunk, akkor az legyen hosszú, minél hosszabb. Minden legyen benne, és ha mindezt el tudnánk végezni, akkor hejj de nagyon szuperek is lennénk. Persze az esetek 99%-ban ez nem megy. Mert a lista több tíz – száz tételből áll, és egy nap még mindig csak 24 óra. Így az egyik legfontosabb elv, hogy egy napra mindössze 6-7 feladatot írjunk magunknak. Nem többet. Kevésnek tűnhet, de ha belegondoltok emellett még mennyi megbeszélésetek van, vagy mennyi upsz megzavartak egy kérdéssel, beesett egy sürgős hívás. Akkor rájöttök, hogy 6 nagyobb feladatot 0-ról végigcsinálni már önmagában nem kevés idő.

 Pl.: a feladatlistámon lehet, hogy csak annyi szerepel: megírni az időgazdálkodási cikket… ehhez viszont nagyjából olyan 1 – 1.5 óra szükséges. Hiszen megírom, átnézem, javítom. Készítek képet. Tördelem. Kiemelem. Újra átnézem. Teszek bele ábrákat, vagy képeket. Végül posztolom. és ez mindössze egy aprócska sor a feladataim között.

  1. Kéményseprés

Ez az egyik legkedveltebb módszer, főleg nőknél. Hiszen, hogy működünk mi nők… minden mindennel összefügg és az agyunk folyamatosan zizeg… A gyereknek kellene egy új cipő, mert a régit kezdi kinőni, de igazából hamarosan tavasz lesz, szandált is kellene nézni, és van még egy kuponunk is, amit áprilisig lehet felhasználni, azt is le kellene foglalni, mert nem lesz végül ebből semmi, és a színházi időpont se lett beírva a naptárba, pedig az estére kellene babysittert keresni, jah, és egy cikket kellene megírni a babysitter figyelésről, amit napokkal ezelőtt elkezdtem.

 Ismerős? Ez nálunk így működik. Viszont ezek nem feltétlenül mai feladatok, csak úgy eszembe jutottak. Erre remek módszer a kéményseprés.

 Fogj egy A4-es lapot nap elején és írj rá mindent, ami a fejedben cikázik… (én pl.: összevissza szoktam ráírni, ezzel is jelezni akarom magamnak, hogy ez nem egy lista, hanem egy kiürítés) amivel majd valamikor foglalkoznod kell, ami most ott van, de nem azonnal kell megvalósítanod. Napközben is firkants rá, ha eszedbe jut valami, és csak este olvasd át a listát, hogy van-e valami, amivel aznap kell foglalkoznod.

 A módszer azért nagyszerű, mert minden meg lesz papíron nem nyomasztja a fejed, és amikor fókuszálnod kell valamire, akkor tudsz fókuszálni, hiszen nincs benned folyamatosan az a szorongás, hogy erre emlékeznem kell. Ezzel még foglalkoznom kell.

  1. A tervezés ellensége a tökéletes terv maga

A helyzet ez. Ha arra törekszel minden egyes helyzetben, hogy valami tökéletes legyen, akkor sokkal több időt szánsz rá, mint ami indokolt lenne. Természetesen vannak olyan helyzetek, amikor 100%-os az elvárt, de az életben nem minden feladat ilyen. Nem biztos, hogy a 4szer kell átfogalmaznod egy emailt amit a kollégáidnak írsz, és nem biztos, hogy minden konyhabútor honlapot át kell nézned, mielőtt konyhabútort választasz. Mert egyszerűen egy ponton túl már a befektet idő nem adja meg azt az értéket, amivel többet beleteszel. Mindig gondold át, hol van az a pont, amikor úgy érzed, hogy tulajdonképpen itt már késznek is nyilváníthatnád, de hát, izébigyó ez még nem tökéletes. Na ott állj meg, és tedd meg a következő lépést. Hozd meg a döntést, vagy küldd el az emailt.

  1. A ‘Mumussal’ kezdd

A „mumus” a legnagyobb, vagy legijesztőbb, legkényelmetlenebb feladat, amit tologatsz, halogatsz, de ennek elvégzése befolyásolja leginkább a napodat. Próbáld ki, hogy ezzel kezded a napod. Egy ilyen nagyon feladat elvégzése hatalmas motivációt adhat a folytatáshoz, és utána a többi feladatot is sokkal gördülékenyebben tudod elvégezni.  Ráadásul ameddig tologatjuk azt a bizonyos feladatot, addig az agyunk sem teljesen üres… és folyamatosan azon rágódunk, hogy ajajj, még azt is meg kell csinálnunk, és hogy mennyire nincs hozzá kedvünk.